Geplaatst in Algemeen.
Leren van vrijwilligers
Eind 2020 heeft de afdeling Almere onderzocht hoe onze vrijwilligers hun vrijwilligerswerk ervaren. In oktober werd een vragenlijst uitgestuurd met vragen over onder meer de begeleiding en training, mogelijkheden tot inbreng en de mate van waardering. Ook werden een aantal specifieke vragen over vrijwilliger zijn in coronatijd gesteld.
De enquête werd ingevuld door 98 vrijwilligers. Klik hier voor de uitslag in een PowerPointpresentatie.
- Een ruime meerderheid (54%) van de respondenten waardeert de begeleiding vanuit Humanitas met een 8; 74% geeft een 8 of hoger
- Ruim 8 van de 10 vrijwilligers geeft een 7 of hoger voor de trainingen en terugkombijeenkomsten
- 84% van de respondenten vindt haar of zijn stem gehoord
- Ook vindt een ruime meerderheid van de vrijwilligers het vrijwilligerswerk zinvol en een overgrote meerderheid voelt zich gewaardeerd
- Wel voelt precies de helft van de respondenten zich deels belemmerd in het uitvoeren van het werk tijdens deze Corona-crisis. Ruim een derde voelt zich zelfs “helemaal belemmerd’
- Grafiek 19 laat zien hoe de ondersteuning op afstand aan de deelnemer ervaren wordt: een breed palet van antwoorden wordt gegeven.
- De vragenlijst gaf ook de ruimte opmerkingen te maken. We pakken er een aantal opvallende quotes uit – die quotes laten zien dat vrijwilligers (zeer) betrokken en soms ook kritisch zijn en dat er altijd punten voor verbetering zijn.
Feedback begeleiding en ondersteuning coordinator/projectmedewerker:
- Ik word ontzettend goed begeleid door mijn coordinator en ik kan altijd met mijn vragen terecht.
- Ze staat altijd klaar voor me. En kan goed met haar sparren over veel diverse situaties. Ik weet dat ik altijd bij haar terecht kan indien nodig.
- Mijn coordinator is een fijne ondersteuner. Ze luistert naar je en neemt je serieus. Daarbij is ze transparant en eerlijk waardoor je weet waar je aan toe bent.
- Er word regelmatig contact met mij opgenomen om te vragen hoe het gaat. Ook nu ik op dit moment geen deelnemers begeleid. Dit word zeer gewaardeerd!
- Het contact met mijn deelnemer is, mede door corona natuurlijk, erg beperkt. Dat is jammer maar ook begrijpelijk. Als vrijwilliger kan ik op dit moment weinig doen; de deelnemer is inactief. Daar kan de coordinator ook niets aan doen, maar wat meer stimulans en/of advies zou fijn zijn.
- Er is veel goede communicatie, veel belangstelling, goed op de hoogte, denkt mee.
- We hebben heel veel contact over de app, ook bellen wij waar nodig. Ik kan altijd ergens mijn vragen kwijt.
- Zeer tevreden. Snelle reacties. Betrokken
- Veel belangstelling, goed op de hoogte, denkt mee
- Geef het een 8, omdat iets altijd beter kan, maar laten we niet streven naar perfectie, want dan is het niet leuk meer.
- Ik ervaar op beide projecten adequate betrokkenheid.
- Mijn coordinator houdt ons regelmatig op de hoogte van allerlei ontwikkelingen via de mail.
Feedback over Aanbod Trainingen en terugkombijeenkomsten:
- Begeleiding en terugkombijeenkomsten zijn erg goed. Er wordt m.i. te weinig gedaan aan trainingen
- Zinvol, waarbij herhalingen en ik zou meer tijd inbedden voor contact met je collega's, zowel om hun verhaal te laten doen als ervaringen uitwisselen.
- Is nu moeilijk in coronaperiode daarvoor was prima
- Ik heb er door corona nog niet veel ervaring mee
- Niet alle trainingen spreken me aan
- Wel zinvol, ook de herhalingen en ik zou meer tijd inbedden voor contact met je collega's, zowel om hun verhaal te laten doen als ervaringen uitwisselen.
- Ik ben heel erg verbaasd over hoe goed de trainingsbijeenkomsten zijn.
Verbeterpunten en suggesties:
- Ik hoor te vaak : we nemen het mee....
- Soms kan meer gebruik gemaakt worden van vakkennis van vrijwilligers
- Het duurt erg lang voor er op suggesties wordt terug gekomen, en voordat ze, bij goedkeuring, worden uitgevoerd.
- een regelmatig contact, per telefoon zou prettig en zinvol zijn.
Over de ondersteuning van deelnemers tijdens corona:
- Ik heb tijdens COVID-19 geen deelnemers gesproken. Voor het project waar wij mee bezig zijn, hebben via teams met elkaar gesproken en ben ik eenmaal (op afstand) naar kantoor geweest. Ook tijdens deze bizarre tijd geeft Humanitas aandacht en voel ik mij nog steeds onderdeel van het team. Ga zo door!!
- We wandelen in een natuurgebied en dat praat heel fijn. Deelnemer vindt het prima. Met de groep hebben we in een kerk de laatste sessies kunnen afmaken. Iedereen voelde zich daar veilig bij.
- Ik voel mij er niet 100 % prettig bij daardoor twijfel ik, dus heb ik liever geen fysieke afspraken met deelnemers.
- Ik ben werkzaam in een cruciaal beroep en als zodanig helemaal in beslag genomen door mijn werk
- De COVID-19 vragen zijn niet makkelijk te beantwoorden, omdat ik zelf corona heb gehad. Toen ik weer opknapte heb ik wekelijks telefonisch contact gehad met mijn deelnemer en dat loopt volgens mij goed.
- Deelnemers kregen corona en zijn voorlopig uitgeschakeld.
- Door Covid-19 is er weinig te ondernemen door de regels. We gaan elke week buiten een rondje lopen zodat er toch persoonlijk contact is want bijzijn maatje thuis komen dat doe ik niet.
- Ik lees steeds vaker over digitale activiteiten. Voor mij, en waarschijnlijk voor jullie ook, blijven fysieke contacten het belangrijkst. Aan digitale activiteiten ga ik niet meewerken. Ik zou het betreuren als ik op gegeven moment om die reden af moet haken bij Humanitas.
- Ondanks dat ondersteuning iets lastiger kan zijn is het top dat Humanitas en zijn vrijwilligers er is voor de mensen.
- Ik heb waardering voor de manier waarop de projectcoördinator en de projectmedewerkers alles uit de kast hebben getrokken om ons in deze bizarre tijd te blijven inspireren.
We willen alle vrijwilligers die de enquete hebben ingevuld hartelijk bedanken voor de genomen tijd, moeite en feedback en gaan aan de slag met de genoemde verbeterpunten!